Sunday, July 22, 2012

Al-Mathurat & kebaikan Mengamalkannya....

Assalammualaikum...

bru aku sedar...... n bru aku pasan... ini sekadar perkongsian.... semenjak dua menjak... semnjak 4 bulan yg lepas tak salah aku... aku mule berjinak mengamalkan membaca Al-Ma'thurat... (nie bukan utk mennjuk2.. sekadar utk berkongsi....) tp aku selalu amalkan pg2 lepas subuh... tp lepas asar... jarang2 sekali... bile aku rasa nk bce aku bce..... maybe aku tak pasan kebaikannya.... SubhanaAllah..... smlm bru aku pasan... pg2 aku tetibe terdetik di dalam ati.. mls nk bce... (Ya Allah.. berdosanya aku.. kerna alpa seketika..).... sepnjang ari aku rasa susah ati.. n ati aku sentiasa rasa sedih...........  sedih yg amat sgt......... tdi pg aku bru pasan........ aku bce mksudnyer sekali.... Ya Allah.... mendalam sungguh mksudnye.... yang paling berkesan di hati aku ayat ni... yg bermaksud " Allahumma, aku berlindung padaMu dari rasa sedih dan gelisah, dan aku berlindung padaMU dari sikap pengecut dan bakhil, dan aku berlindung padaMU dari cengkaman hutang dan penindasan org"..... byk lg ayat2 yg mmg sangat bgus di amalkan..... alangkan indahnya Al-Ma'thurat..........

aku mule membca... meneliti di setiap penulisan di dalam blog berkenaan faedahnya Al-Ma'thurat... ini antaranya:

tp sebelum itu aku bgthu dulu.. apa itu Al-Ma'thurat?

amalkanlah~~~~ di mana2 saje kte berada~~




 Apa itu Al Ma'thurat?

Al-Ma'thurat  merupakan zikir-zikir Rasulullah s.a.w. Zikir-zikir di dalam Ma'thurat sangat sesuai untuk diamalkan oleh setiap Muslim pada sepanjang waktu namun kebiasaanya di baca sesudah solat Subuh dan solat Asar.
 
 


seterusnya kebaikan::::::
  
Kebaikan Membaca Al Ma'thurat
  • Wirid, doa, zikir dan istighfar dalam Al- Ma'thurat ini akan memantapkan jiwa di samping memiliki keutamaan dalam segala aspek kehidupan. Mendidik hati agar sentiasa merindui kepada Ilahi dan memberi kelapangan hidup dan kesihatan jasmani
  • Jika sesiapa mengamalkan zikir Al- Ma'thurat ini akan merasakan perbezaannya dengan hari2 yang tidak dimulakan dengan zikir Al- Ma'thurat. Begitulah kekuatan doa2 dan wirid dalam Al- Ma'thurat ini sebagai senjata mukmin
  • Tidak dihampiri syaitan
  • Rumah dan keluarganya terselemat dari perkara yang tidak diingini.
  • Allah mencukupkannya apa yang sangat diperlukan dari urusan dunia dan akhirat
  • Orang yang membacanya kemudian dia mati pada hari atau malam tersebut maka Allah akan menjamin untuknya syurga
  • Terhindar daripada syirik
  • Selamat dari bisa atau sengatan semua makhluk yang beracun
  • Dimudahkan menyelesaikan hutang-hutang
  • Berhak untuk mendapat syafaat pada hari kiamat

banyak lagi....  try search ini:
  1. http://www.m-mathurat.com/
  2. http://radzihpa.blogspot.com/2012/01/memahami-al-mathurat.html
  3. http://ibnusanusi.blogspot.com/2011/10/mathurat.html
dan ini soalan yang aku pernah tanya pada Ustazah Fatimah Syarha.... dier penceramah yang aku rasa mmg besh cara penyampaianya....

ini soalannya: " Assalammualaikum kak fatimah,

sekadar bertanya dan memerlukan dorongan. mungkin soalan ini tidak berkaitan dengan story di atas. bagaimanakah amalan yang seorang wanita boleh amalkan semasa dalam keuzuran untuk sentiasa kita rasa dekat dengan Allah.... seperti doa2 atau sebagainya..

lagi satu mohon untuk dapatkan pengesahan adakah sebagai wanita yang sedang keuzuran memang tidak boleh membaca septong ayat dari Al-Quran? betulkah hanya boleh menyebutnya di dalam hati sahaja.

sekian, terima kasih
Hamba Allah yang memerlukan kepastian."

ini jawapan daripada Ustazah: " Waalikumussalam wbt.  Kita boleh jadikan waktu 'kedatangan haid' sebagai SYURGA ZIKIR. Kreativitinya, cuba beli alat kiraan zikir, target zikir 1000 kali setiap waktu solat. Lumayan! Al-Ma'thurat (zikir-zikir terpilih daripada al-Quran dan hadis sahih)jangan ditinggalkan. 
Membaca al-Quran ketika haid, adalah soal KHILAF.

4 Imam Mazhab tidak membenarkannya bersandarkan pada satu hadis dhaif. Imam Bukhari dan lain-lain membenarkannya secara mutlak. Ada pendapat pertengahn dalam isu ini seperti pendapat Syeikh U'saimin, iaitu:

  1. Disepakati oleh semua ulama boleh baca dalam hati. 
  2. Baca dengan lidah, ada khilaf. Boleh baca dengan lidah ketika belajar, mengajar, berhujah dan sebagainya. Tidak boleh baca jika dengan niat 'beribadah'.
wallahua'lam."

cube di telitikan........ Ustazah juga suruh kita mengamalkan Al-Ma'thurat... jdi sama2lah kite mengamalkan nya..... (sumber : http://sebarkanbahagia.blogspot.com/2012/06/mana-ada-tak-aci.html#comment-form)


p/s: jadikanlah amalan sedara n sedari..tak rugi pun masa kite... sekadar mengambil masa 10 minit......... kita akan nmpak kebesarannya.... Subhanallah.........

Jazakallah~~~~

 

No comments:

Post a Comment

"WhAi ank AdAm, ssngguhnya jka kmu b'doa kpdKu&b'hrp kpdKu,neScya Aku m'gmpuni dOsa2mu y tlh lAlu&Aku X peduli.Whai ank AdAm,seandainya dosa2mu m'cpai awn dilngit kmdian kmu mminta ampun kpdKu,Nescaya Aku m'gmpuni dosa2mu t'dhulu&Aku X peduli.Whai ank Adam,seandainya kmU dtg kpdKu dgn m'bw dosa2 spenuh bUmi kmudian kmu dtg kpdKu dgn X menyekutuknKu dgn suatu apapun,maka Aku memberi ampunan kpdmu sebnyk dosa2 tersebut."~Dlm sbuah Hadits Qudsi~